Saddex u dhig dhig ka mid ah ummadda Soomaaliyeed waxay ku jiraan
gumaysi iyo cadaadis ay ku hayaan inta kale, gumaysigaas oo hadda war
beelay waa mid qaraami ah oo xataa haddi la isku dayo in la baddelo ay
adag tahay oo aan laga guurin karin kuwa la qabadsiiyey cadaadiska
intaanba la gaarin kuwii cadaadiska ku hayey, taas oo ka timid
waaritaanka ay caadadani waartay oo caadowday Taageer Yuusuf Cali
Dadyowga noocaas ah ee la haystayaalka caadoobay ku kala ah dacallada
dalka waxaa loo kala yaqaan magacyo kala duwan oo ay ka mid yihiin;
Midgaan, Boon, Kaba tole, Jaaji ama Dabato, Birtume, si kale marka loo
isticmaalo magacyadaan waxaa lagu sharfaa in loogu waco magac looga
khafiifinayo cayda lagana dhaadhiciyey in uu yahay kii ciddooda, waxaana
kuwaas ka mid ah; Madhibaan, Hawraarsame, Waraabeeyo, Lo'jir, Yibro,
Tumaal iyo kuwa kale
Haddii loo sii dhaba galo macnaha
magacyada ay dadkani haystaan oo lagu sii kabo hab dhaqameedkooda jira
waxaa la helayaa in ay weligood ahaayeen dadka kuwa ugu wanaagsan, uguna
sareeya xagga deeqsinimada iyo ixtiraamka
Tusaale macnaha; Madhibaan
waa Dhiblaawe, oo waxaa lagu siiyey dhib iyo shidda la'aantooda,
taasina waxay ku baxday oo lagu duray markii uu dhaqankoodii ku tagey
edeb iyo asluub ku salaysan ixtiraam iyo dhib la'aan, deegaanka dadkani
wuxuu u badan yahay waqooyiga, bariga iyo bartamaha dalka
Hawraarsame,
waxaa loogu baxshay in ay ahaayeen dadka aan waxa xun badanaaba laga
maqli jirin wax san mooyee, marka wax lagu dirqiyana iska aqbali jiray
si ay u dhawraan ammaanka, waxayna oran jireen (waa yahay ama
Hawraarsan), Hawraarsame waxay degaan magaalada Beledxawo ee Soomaaliya
iyo magaalada Nageyle ee Itoobiya, waxaadna heli kartaa sababta uu
magucu ugu baxay oo ahayd in ay wanaaga xigasdaan uun awgeed hadii aad
arinta dhex gasho, ama aad waraysato,
Haddaan tusaale uga soo
qabano dhacdooyinka maanta jira waxaa ka mid ah; qofka edebta leh oo
iska degan waxaa la ogyahay in uu yahay qof ka ceebaysan oo la yaso
bulshada dhexdeeda, waxaana lagu foorjeeyaa waa wadaad, waa miskiin,
nacas naag naag ah oon rag wax la qaybsan karin, iwm, sidoo kale qofka
sama-doonka ah isna cay ka sokow waaba lala dagaalamaa oo la
collaadiyaa, waxaana markhaati kaaga filan in maanta qola kaste ay
dhexdeeda kala dagaalanto oo disho ama cadaadiso qofkii ay ku tuhmaan in
uu maslaxo raadis yahay, waxaana lagu eedeeyaa Sulux, hadaba waa adigaa
arkaya in qola walbaa ay ku qayliyaan Suluxu ha dhaco, iwm
Sidoo kale waxaa Xarako Islaami ah oo jirta lagu eedeeyaa magacooda oo
ah; Islaax, waase yaabka yaabkiise sidee loola dhaqmaa dadkan ay
maslaxada iyo wanaagu heerkaas ka taagan yihiin?
Aan u soo noqono qoraalkeeniiye, magaca Waraabeeya
isna wuxuu dadkaas ugu baxay in ay ahaayeen deeqsiyiin dadka biyo
waraabiya xilliyadii ay biyuhu ciriiriga culus ku jireen, inkastoo ay
dadka soomaaliyeed ku faanaan marti soorid, deeqsinimo, iyo huguri xumo
ka dheeraansho hadana weli ma gaarsiisna heerka ay sheeganayaan, dadkan
ay yasaan oo iyagu ah kuwa ugu dheereeya noocaasna way kala dagaalamaan
oo way duudsiiyaan xuquuqdooda, waxayna ku caayaan qofkooda ay rabaan in
ay wax ka qaataan ee isku dhejiya (midgaan, yaxar, boon iwm),
Waxaan tusaale u soo qaadan karnaa qisadan sheegaysa; Waxaa safray nin,
markaa ayuu saadkiisii oo isugu jira noocyo cunto oo heer sare ah ku
rartay midgaankiisii, laakiin ninkii marka uu wax cunayaba waxba kama
siiyo midgaankii ee markuu u soo habeeyo ayuu gooni isaga fariisiyaa,
ugu dambaystiina intuu midgaankii nafta u yaabay gaajo awgeed ayuu
hadalkaan ku tuuray ninkii (Ajiyow Midgaanna ma tihide ma hooyadaa baan
Aji ahayn)?"
Yibro,
iyagu waxay ka mid yihiin dadkii afku qaraabadka yiqiinay ee loo aqoon
jiray Afmaalka, Laakiin noocooda Afmaalnimo ayaa gedisnaa oo waxay iyagu
ku dhacaan dadka awoodo been ah oo qarsoon, iyagoo ilmihii dhashaba ka
qaada baad, tiiyoo ay dadku ka baqayaan in haday u diidaan uusan
ilmahaasi sii noolaan doonin. Isla sidaas ay ku handadayeen dadka ayaa
hadana looga dhigay cay, maadaama aysan la mid ahayn kuwa gubta loo
yaqaan ee geela dhaqda, Waxaase iyana fool xumo kale ahayd markay
kuwoodii ilbaxay dhawaan sheegteen in Yuhuud yihiin, oo magacooda Yibro
uu ka yimid magaca Yuhuudda ee ah Hibru, tiiyoo lagu sii andacoonayo
Soomaalida oo idlina waxay ka sii farcantay qoladaas
Dadkani
inkastoo laga helayo meel kaste oo dalka ka mid ah hadana waxaa u asal
ah waqooyiga, bariga iyo bartamaha dalka, laakiin siyaasadooda nololeed
ayaa ku salaysan in laga helo meel kaste oo uu ku nool yahay qoys
Soomaaliyeed
Jaaji
ama Dabato, waa dadka ku noolaan jiray kalluumaysiga, waxaana looga
dhigay shaqadoodaas ceeyb lagu yaso, welina laguma cadayn karo dambi aan
ahayn in ay kheyraadkaas Alle u xalaaleeyey kala soo baxaan badda,
deegaan ahaana waxay u badan yihiin xeebaha koonfureed ee dalka
Birtume,
waa Farsama yaqaanadii isku dayey in ay la qabsadaan ilbaxnimooyinkii
waayahaas bilowga ka ahaa dunida, maantana faraha ka baxay oo aan lala
qabsan karin
Waxaana lagu eedeeyey in qof ka mid ah
deegaanadaas maalin lagu arkay isaga oo weelkiisa kabanaya, ama shey
kale farsamaynaya iwm
Kaba
tole, waa sida la arkayaba Farsama yaqaanno damacsanaa in ay ku
shaqaystaan, dalkana horumar ku gaarsiiyaan farsamada Kabaha iwm
Si ay inoogu cadaato waxyaalaha sababayey is midgaamaynta iyo iskala
hufka beenta ku salaysan waxaa ila qurxoonaatay in aan soo bandhigo mid
ka mid ah qisooyinka ay magacyadani ku baxaan, waxaanan ka soo
qaadanaynaa qisada Hawraarsame oo ah sidatan :-
Nin boqor ahaa ee ka mid ahaa qolada Mareexaan
oo la oran jiray Maxamed Daa'uud, ayaa waxaa dilay niman ardaallo ah,
ka dib waxaa ninkii loo qabsaday dhammaanba beeshii ka ag dhaweyd
soonaha ay nimankaasi ka yimaadeen
Muddo dheer baa loo fadhiyey
sidii lagu xallin lahaa arintaas, iyadoo ay weliba dadkii lagu eedeeyey
aqbaleen wax aale iyo wixii loo soo jeediyo ama lagu xukumo, hadaba wax
arintii la rog rogaba qoladii la xukumayey waxaa loo baxshay
(Hawraarsame) oo macneheedu yahay Aqbal wanaagsane, koox ku taagnayd oo
magtii la keenaba lahayd celiya waxaa loo bixiyey (Celi), doodii
dheeraatayna waxaa ka baxay hal hays ah (Arintu daba dheeraa ma magtii
Maxamed Daa'uud baa)?
Ugu dambaystiina waxaa taladii lagu
gabangabeeyey in dadkii la eedaynayey laga dhigo midgo, taasoo jidka loo
marayaa uu yahay in laga dhaco wax Alle iyo waxay xoolo haystaan,
laguna xareeyo xero aysan ka bixi karin, markay nafta u yaabaana loo soo
dhigo Bakhti, iyadoo haduu qof ka mid ihi cuno bakhtigaas ay kulligood
ku sugnaanayso (midgaanimo)...
0 Comments